Informatyka
SPOSOBY OCENIANIA Z INFORMATYKI
Ocenie podlegają: sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia praktyczne, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność i praca na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.
- Sprawdziany mogą wymagać zapisania odpowiedzi na wydrukowanym arkuszu lub sprawdzać praktyczne umiejętności na komputerze, a ich celem jest weryfikacja wiadomości i umiejętności ucznia po realizacji działu podręcznika.
- Sprawdzian planuje się na zakończenie działu.
- Uczeń jest informowany o planowanym sprawdzianie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Przed sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy.
- Sprawdzian może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
- Sprawdzian pozwala zweryfikować wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznego do wykraczającego.
- Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny.
- Zadania ze sprawdzianu są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
- Kartkówki są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatnich jednostek lekcyjnych (maksymalnie trzech).
- Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
- Kartkówka powinna być tak skonstruowana, aby uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15 minut.
- Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
- wartość merytoryczną,
- stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia,
- dokładność wykonania polecenia,
- staranność i estetykę.
- Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając ją, nauczyciel bierze pod uwagę:
- zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
- właściwe posługiwanie się pojęciami,
- zawartość merytoryczną wypowiedzi,
- sposób formułowania wypowiedzi.
- Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane, zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów lub oceny.
- Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
- Minus uczeń może uzyskać m.in. za nieprzygotowanie do lekcji (np. brak podręcznika, zeszytu, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji.
- Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem a uczniami.
- Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:
- wartość merytoryczną pracy,
- stopień zaangażowania w wykonanie pracy,
- estetykę wykonania,
- wkład pracy ucznia,
- sposób prezentacji,
- oryginalność i pomysłowość pracy.
- Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych (szkolnych i międzyszkolnych), są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.
3. Kryteria wystawiania ocen po I okresie oraz na koniec roku szkolnego
- Klasyfikacje śródroczna i roczna polegają na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.
- Nauczyciele i wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z informatyki,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej,
- trybie odwołania od wystawionej oceny klasyfikacyjnej.
- Przy wystawianiu ocen śródrocznej lub rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, oceniany na podstawie wymienionych w punkcie 2 (Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności) różnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności.
4. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen
Sprawdziany są obowiązkowe. Oceny ze sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać raz w semestrze, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
- Ocen ze sprawdzianów wyższych niż ocena dopuszczająca nie można poprawić.
- Ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych i ćwiczeń praktycznych nie można poprawić.
- Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanej ocenie z ostatniej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę).
- Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach (wynikające np. z nieobecności), biorąc udział w zajęciach wyrównawczych lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem
Szczegółowe wymagania z informatyki
wymagania_edukacyjne_z_informatyki_klasa_8.pdf
wymagania_edukacyjne_z_informatyki_klasa_7(2).pdf
wymagania_edukacyjne_klasa_6(1).pdf
Wymagania edukacyjne, kryteria oceniania i sposoby sprawdzania wiedzy z informatyki
w klasach IV i V1. Ogólne zasady oceniania uczniów
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności. Nauczyciel powinien analizować i oceniać poziom wiedzy i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania (opracowanych zgodnie z podstawą programową danego przedmiotu).
2. Nauczyciel ma za zadanie:
• informować ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie,
• pomagać uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
• motywować ucznia do dalszych postępów w nauce,
• informować rodziców (opiekunów prawnych) o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel uzasadnia ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
5. 5.Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).
6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
2. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności
Ocenie podlegają: sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia praktyczne, odpowiedzi ustne, prace domowe, praca na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.
1. Sprawdziany mogą wymagać zapisania odpowiedzi na wydrukowanym arkuszu lub sprawdzać praktyczne umiejętności na komputerze, a ich celem jest weryfikacja wiadomości i umiejętności ucznia po realizacji działu podręcznika.
• Sprawdzian planuje się na zakończenie działu.
• Uczeń jest informowany o planowanym sprawdzianie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
• Przed sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy.
• Sprawdzian może poprzedzać lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
• Reguły uzasadniania oceny ze sprawdzianu, jej poprawy oraz sposób przechowywania sprawdzianów są zgodne z WSO.
• Sprawdzian pozwala zweryfikować wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych, od koniecznego do wykraczającego.
• Zasady przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny są zgodne z WSO.
•• Zadania ze sprawdzianu są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.
2. Kartkówki są przeprowadzane w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego ostatnich jednostek lekcyjnych (maksymalnie trzech).
• Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki.
3. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:
• wartość merytoryczną,
• stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia,
• dokładność wykonania polecenia,
• staranność i estetykę.
4. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając ją, nauczyciel bierze pod uwagę:
• właściwe posługiwanie się pojęciami,
• zawartość merytoryczną wypowiedzi,
• sposób formułowania wypowiedzi.
• zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
5. Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.
• Pracę domową uczeń wykonuje na komputerze, w zeszycie lub w innej formie zleconej przez nauczyciela.
6. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane (jeśli WSO nie stanowiinaczej), zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów lub oceny.
• Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką poprawną odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemu, przygotowanie do lekcji.
• Minus uczeń może uzyskać m.in. za nieprzygotowanie do lekcji (np. brak podręcznika, zeszytu, plików potrzebnych do wykonania zadania), brak zaangażowania na lekcji.
7. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy.
8. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych (szkolnych i międzyszkolnych).
4. Zasady uzupełniania braków i poprawiania ocen
1. Sprawdziany są obowiązkowe. Oceny ze sprawdzianów uczniowie mogą poprawiać raz w semestrze, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
2. Ocen ze sprawdzianów wyższych niż ocena dopuszczająca nie można poprawić.
3. Ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych i ćwiczeń praktycznych nie można poprawić.
4. Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanej ocenie z ostatniej pracy bezpośrednio po jej wystawieniu.
5. Rodzice (opiekunowie prawni) mogą uzyskać szczegółowe informacje o wynikach i postępach w pracy ucznia podczas indywidualnych kontaktów z nauczycielem (według harmonogramu spotkań przyjętego przez szkołę).
6. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach (wynikające np. z nieobecności).
Ocenianie:
Procentowe przeliczanie punktów na oceny:0 % - 30 % - niedostateczny
31 % - 49 % - dopuszczający
50% - 69 % - dostateczny
70 % - 84 % - dobry
85% - 94% - bardzo dobry
95% - 100% - celujący
Łagodniejsze ocenianie uczniów z dostosowaniem wymagań edukacyjnych na sprawdzianach:
0 - 25 % niedostateczny
26 - 44 % dopuszczający
45 - 60 % dostateczny
61 - 79 % dobry
80 - 90 % bardzo dobry
91 % - 100 % celujący
Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 4 szkoły podstawowej
Ocena
Stopień dopuszczający
Uczeń
Stopień dostateczny
Uczeń:
Stopień dobry
Uczeń
Stopień bardzo dobry
Uczeń:
· wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej,
· wyjaśnia czym jest komputer,
· wymienia elementy wchodzące w skład zestawu komputerowego,
· podaje przykłady urządzeń, które można podłączyć do komputera,
· określa, jaki system operacyjny znajduje się na szkolnym i domowym komputerze,
· odróżnia plik od folderu,
· wykonuje podstawowe operacje na plikach: kopiowanie, przenoszenie, usuwanie
· tworzy foldery i umieszcza w nich pliki,
· ustawia wielkość obrazu, tworzy proste rysunki w programie Paint bez korzystania z kształtu Krzywa,
· tworzy proste tło obrazu,
· tworzy kopie fragmentów obrazu i zmienia ich wielkość,
· wkleja ilustracje na obraz,
· dodaje tekst do obrazu,
· wyjaśnia, czym jest internet,
· wymienia zagrożenia czyhające na użytkowników internetu,
· podaje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
· wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,
· wyjaśnia, do czego służą przeglądarka internetowa i wyszukiwarka internetowa,
· podaje przykład wyszukiwarki i przykład przeglądarki internetowej,
· buduje w programie Scratch proste skrypty określające ruch postaci po scenie,
· uruchamia skrypty i zatrzymuje ich działanie,
· buduje w programie Scratch proste skrypty określające sterowanie postacią za pomocą klawiatury,
· buduje prosty skrypt powodujący wykonanie mnożenia dwóch liczb,
· usuwa postaci z projektu tworzonego w programie Scratch,
· używa skrótów klawiszowych służących do kopiowania, wklejania i zapisywania,
· stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu,
· zapisuje krótkie notatki w edytorze tekstu,
· tworzy listy jednopoziomowe, wykorzystując narzędzie Numerowanie.
· wymienia najważniejsze wydarzenia z historii komputerów,
· wymienia trzy spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,
· wyjaśnia pojęcia urządzenia wejścia i urządzenia wyjścia
· wymienia najczęściej spotykane urządzenia wejścia i wyjścia,
· podaje przykłady zawodów, w których potrzebna jest umiejętność pracy na komputerze,
· wyjaśnia pojęcia program komputerowy i system operacyjny,
· rozróżnia elementy wchodzące w skład nazwy pliku,
· porządkuje zawartość folderu,
· rysuje w programie Paint obiekty z wykorzystaniem Kształtów, zmienia wygląd ich konturu i wypełnienia,
· tworzy kopię obiektu z życiem klawisza Ctrl,
· używa klawisza Shift podczas rysowania koła oraz poziomych i pionowych linii,
· pracuje w dwóch oknach programu Paint,
· wkleja wiele elementów na obraz i dopasowuje ich wielkość,
· dodaje teksty do obrazu, formatuje ich wygląd,
· wymienia zastosowania internetu,
· stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
· odróżnia przeglądarkę internetową od wyszukiwarki internetowej,
· wyszukuje znaczenie prostych haseł na stronach internetowych wskazanych w podręczniku,
· wyjaśnia czym są prawa autorskie,
· stosuje zasady wykorzystywania materiałów znalezionych w internecie,
· zmienia tło sceny w projekcie,
· tworzy tło z tekstem,
· zmienia wygląd, nazwę i wielkość duszków w programie Scratch,
· tworzy zmienne i ustawia ich wartości w programie Scratch,
· wymienia i stosuje podstawowe skróty klawiszowe używane do formatowania tekstu,
· wyjaśnia pojęcia: akapit, interlinia, formatowanie tekstu, miękki enter, twarda spacja,
· pisze krótką notatkę i formatuje ją, używając podstawowych opcji edytora tekstu,
· wymienia i stosuje opcje wyrównania tekstu względem marginesów,
· zmienia tekst na obiekt WordArt,
· używa gotowych stylów do formatowania tekstu w dokumencie,
· stosuje listy wielopoziomowe dostępne w edytorze tekstu.
· wymienia nazwy pierwszych modeli komputerów,
· określa przedziały czasowe, w których powstawały maszyny liczące i komputery,
· charakteryzuje nośniki danych i wypowiadasię na temat ich pojemności,
· wyjaśnia przeznaczenie trzech spośród elementów, z których zbudowany jestkomputer,
· wymienia po trzy urządzenia wejścia i wyjścia,
· wymienia nazwy trzech najpopularniejszych systemów operacyjnych dla komputerów,
· wskazuje różnice w zasadach użytkowania programów komercyjnych i niekomercyjnych,
· omawia różnice między plikiem i folderem,
· tworzy strukturę folderów, porządkując swoje pliki,
· rozpoznaje typy znanych plików na podstawie ich rozszerzeń,
· tworzy obraz w programie Paint z wykorzystaniem kształtu Krzywa,
· stosuje opcje obracania obiektu,
· pobiera kolor z obrazu,
· sprawnie przełącza się między otwartymi oknami,
· wkleja na obraz elementy z innych plików, rozmieszcza je w różnych miejscach i dopasowuje ich wielkość do tworzonej kompozycji,
· tworzy na obrazie efekt zachodzącego słońca,
· wymienia najważniejsze wydarzenia z historii internetu,
· omawia korzyści i zagrożenia związane z poszczególnymi sposobami wykorzystania internetu,
· wymienia nazwy przynajmniej dwóch przeglądarek i dwóch wyszukiwarek internetowych,
· formułuje odpowiednie zapytania w wyszukiwarce internetowej oraz wybiera treści z otrzymanych wyników,
· korzysta z internetowego tłumacza,
· kopiuje ilustrację ze strony internetowej, a następnie wkleja ją do dokumentu,
· stosuje bloki powodujące obrót duszka,
· stosuje bloki powodujące ukrycie i pokazanieduszka,
· ustawia w skrypcie wykonanie przez duszka kroków wstecz,
· określa w skrypcie losowanie wartości zmiennych,
· określa w skrypcie wyświetlenie działania z wartościami zmiennych oraz pola do wpisania odpowiedzi,
· stosuje bloki określające instrukcje warunkowe oraz bloki powodujące powtarzanie poleceń,
· stosuje skróty klawiszowe dotyczące zaznaczania i usuwania tekstu,
· wymienia podstawowe zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
· stosuje opcję Pokaż wszystko, aby sprawdzić poprawność formatowania,
· formatuje obiekt WordArt,
· tworzy nowy styl do formatowania tekstu,
· modyfikuje istniejący styl,
· definiuje listy wielopoziomowe.
· wymienia etapy rozwoju komputerów,
· wyjaśnia zastosowanie pięciu spośród elementów, z których jest zbudowany komputer,
· klasyfikuje urządzenia na wprowadzające dane do komputera i wyprowadzające dane z komputera,
· wskazuje trzy płatne programy używane podczas pracy na komputerze i ich darmowe odpowiedniki,
· tworzy hierarchię folderów według własnego pomysłu,
· tworzy obrazy w programie Paint ze szczególną starannością i dbałością o szczegóły,
· pisze teksty na obrazie i dodaje do nich efekt cienia,
· tworzy dodatkowe obiekty i wkleja je na grafikę,
· omawia kolejne wydarzenia z historii internetu,
· dba o zabezpieczenie swojego komputera przed zagrożeniami internetowymi,
· wyszukuje informacje w internecie, korzystając z zaawansowanych funkcji wyszukiwarek,
· dodaje do projektu programu Scratch nowe duszki,
· używa bloków określających styl obrotu duszka,
· łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
· objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
· sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
· tworzy poprawnie sformatowane teksty,
· ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
· dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.
· łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
· objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
· sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
· tworzy poprawnie sformatowane teksty,
· ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
· dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.
Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie
5 szkoły podstawowejOcena
Stopień dopuszczający
Uczeń:Stopień dostateczny
Uczeń:Stopień dobry
Uczeń:Stopień bardzo dobry
Uczeń:• zmienia krój czcionki w dokumencie tekstowym,
• zmienia wielkość czcionki w dokumencie tekstowym,
• określa elementy, z których składa się tabela,
• wstawia do dokumentu tekstowego tabelę o określonej liczbie kolumn i wierszy,
• zmienia tło strony w dokumencie tekstowym,
• dodaje do dokumentu tekstowego obraz z pliku,
• wstawia kształty do dokumentu tekstowego,
• ustala cel wyznaczonego zadania w prostym ujęciu algorytmicznym,
• wczytuje do gry tworzonej w Scratchu gotowe tło z pliku,
• dodaje postać z biblioteki do projektu tworzonego w Scratchu,
• buduje skrypty do przesuwania duszka po scenie,
• korzysta z bloków z kategorii Pisak do rysowania linii na scenie podczas ruchu duszka,
• dodaje nowe slajdy do prezentacji multimedialnej,
• wpisuje tytuł prezentacji na pierwszym slajdzie,
• wstawia do prezentacji multimedialnej obiekt Album fotograficzny i dodaje do niego zdjęcie z dysku,
• tworzy prostą prezentacje multimedialną składającą się z kilku slajdów i zawierającą zdjęcia,
• dodaje do prezentacji muzykę z pliku,
• dodaje do prezentacji film z pliku,
• podczas tworzenia prezentacji korzysta z obrazów pobranych z internetu,
• omawia budowę okna programu Pivot Animator,
• tworzy prostą animację składającą się z kilku klatek,
• uruchamia edytor postaci,
• współpracuje w grupie podczas pracy nad wspólnymi projektami.
• ustawia pogrubienie, pochylenie (kursywę) i podkreślenie tekstu,
• zmienia kolor tekstu,
• wyrównuje akapit na różne sposoby,
• umieszcza w dokumencie obiekt WordArt i formatuje go,
• w tabeli wstawionej do dokumentu tekstowego dodaje oraz usuwa kolumny i wiersze,
• ustawia styl tabeli, korzystając z szablonów dostępnych w programie Word,
• dodaje obramowanie strony,
• zmienia rozmiar i położenie elementów graficznych wstawionych do dokumentu tekstowego,
• zbiera dane niezbędne do osiągnięcia celu,
• osiąga wyznaczony cel bez wcześniejszej analizy problemu w sposób algorytmiczny,
• samodzielnie rysuje tło dla gry tworzonej w Scratchu,
• ustala miejsce obiektu na scenie, korzystając z układu współrzędnych,
• w budowanych skryptach zmienia grubość, kolor i odcień pisaka,
• wybiera motyw prezentacji multimedialnej z gotowych szablonów,
• zmienia wersję kolorystyczną wybranego motywu,
• dodaje podpisy pod zdjęciami wstawionymi do prezentacji multimedialnej,
• zmienia układ obrazów w obiekcie Album fotograficzny w prezentacji multimedialnej,
• dodaje do prezentacji obiekt WordArt,
• dodaje przejścia między slajdami,
• dodaje animacje do elementów prezentacji multimedialnej,
• ustawia odtwarzanie na wielu slajdach muzyki wstawionej do prezentacji,
• ustawia odtwarzanie w pętli muzyki wstawionej do prezentacji,
• zmienia moment odtworzenia filmu wstawionego do prezentacji na Automatycznie lub Po kliknięciu,
• dodaje do prezentacji multimedialnej dodatkowe elementy graficzne: kształty i pola tekstowe,
• dodaje tło do animacji tworzonej w programie Pivot Animator,
• tworzy nowe postaci w edytorze dostępnym w programie Pivot Animator i dodaje je do swoich animacji.
• wykorzystuje skróty klawiszowe podczas pracy w edytorze tekstu,
• podczas edycji tekstu wykorzystuje tzw. twardą spację oraz miękki enter,
• sprawdza poprawność ortograficzną i gramatyczną tekstu, wykorzystując odpowiednie narzędzia,
• zmienia w tabeli wstawionej do dokumentu tekstowego kolor cieniowania komórek oraz ich obramowania,
• formatuje tekst w komórkach tabeli,
• zmienia wypełnienie i obramowanie kształtu wstawionego do dokumentu tekstowego,
• zmienia obramowanie i wypełnienie obiektu WordArt,
• analizuje problem i przedstawia różne sposoby jego rozwiązania,
• wybiera najlepszy sposób rozwiązania problemu,
• buduje w Scratchu skrypty do przesuwania duszka za pomocą klawiszy,
• buduje w Scratchu skrypt rysujący kwadrat,
• dodaje do prezentacji multimedialnej obrazy i dostosowuje ich wygląd oraz położenie na slajdzie,
• podczas tworzenia prezentacji multimedialnej stosuje najważniejsze zasady przygotowania eleganckiej prezentacji,
• formatuje wstawione do prezentacji zdjęcia, korzystając z narzędzi na karcie Formatowanie,
• określa czas trwania przejścia slajdu,
• określa czas trwania animacji na slajdach,
• zapisuje prezentację multimedialną jako plik wideo,
• zmienia wygląd dodatkowych elementów wstawionych do prezentacji,
• w programie Pivot Animator tworzy animację składającą się z większej liczby klatek i przestawiającą postać podczas konkretnej czynności,
• modyfikuje postać dodaną do projektu,
• wykonuje rekwizyty dla postaci wstawionych do animacji.
• formatuje dokument tekstowy według wytycznych podanych przez nauczyciela lub wymienionych w zadaniu,
• używa w programie Word opcji Pokaż wszystko do sprawdzenia formatowania tekstu,
• tworzy wcięcia akapitowe,
• korzysta z narzędzia Rysuj tabelę do dodawania, usuwania oraz zmiany wyglądu linii tabeli wstawionych do dokumentu tekstowego,
• korzysta z narzędzi na karcie Formatowanie do podstawowej obróbki graficznej obrazów wstawionych do dokumentu tekstowego,
• w programie Scratch buduje skrypt liczący długość trasy,
• dodaje drugi poziom do tworzonej siebie gry w Scratchu,
• używa zmiennych podczas programowania,
• buduje skrypty rysujące dowolne figury foremne,
• dobiera kolorystykę i układ slajdów prezentacji multimedialnej tak, aby były one wyraźne i czytelne,
• umieszcza dodatkowe elementy graficzne w albumie utworzonym w prezentacji multimedialnej,
• dodaje dźwięki do przejść i animacji w prezentacji multimedialnej,
• korzysta z dodatkowych ustawień dźwięku dostępnych w programie PowerPoint,
• korzysta z dodatkowych ustawień wideo dostępnych w programie PowerPoint,
• zmienia kolejność i czas trwania animacji, aby dopasować je do historii przestawianej w prezentacji,
• tworzy w programie Pivot Animator płynne animacje, tworząc dodając odpowiednio dużo klatek nieznacznie się od siebie różniących,
• tworzy animację z wykorzystaniem samodzielnie stworzonej postaci.
- Sprawdziany mogą wymagać zapisania odpowiedzi na wydrukowanym arkuszu lub sprawdzać praktyczne umiejętności na komputerze, a ich celem jest weryfikacja wiadomości i umiejętności ucznia po realizacji działu podręcznika.